Anne

22-11-2017

Vind hier het verhaal van Anne.

Vraag 1: Wie ben je?

  • Mijn naam is Anne, ik ben 16 jaar en ik woon in Soest. 

Vraag 2: Hoe groot is je bocht?

  • Op mijn 5e/6e werd door de schooldokter ontdekt dat er iets met mijn rug was. Ik weet het niet meer zo heel goed, maar volgens mij zijn we toen naar de dokter gegaan. Uiteindelijk zijn we naar het ziekenhuis gegaan en vanaf toen is officieel gezegd dat ik scoliose had. Toen in ongeveer 8/9 jaar was kreeg ik een korset. Dit weet ik nog heel goed. Ik mocht hem bij gym af doen en na school hielp mijn moeder met hem weer om te doen. Ik heb uiteindelijk 2 korsetten gehad (gewoon omdat de eerste te klein werd). Na het laatste korset een tijd gedragen te hebben, zat mijn bocht (waarvan ik de graden van toen niet meer weet) te hoog om er nog iets aan te kunnen doen. In totaal heb ik ongeveer 3 jaar een korset gedragen. Na deze jaren heb ik een tijdje rust gehad, omdat het korset niet meer werkte, maar er toch nog iets gedaan moest worden. Uiteindelijk hadden we eigenlijk geen keus, of nou ja soort van. Of we deden niks en ik ging verder zonder operatie of iets, waardoor ik later een groot risico kreeg op problemen. Of ik werd geopereerd. 3 keer raden: ik werd geopereerd. Van deze tijd weet ik nog heel veel. Op 13 november 2014 was voor mij de 1 na grootste dag, mijn opname dag! Ik werd behandeld in het WKZ in Utrecht, waar ik geboren ben en uiteindelijk ook jaar in, jaar uit op controle ben geweest voor mijn rug. Op de opname dag werd van alles uitgelegd, heel veel info gegeven, bloed geprikt, gemeten, gewogen, ofwel van alles en nog wat voordat je daadwerkelijk geopereerd kon worden. Op 14 november 2014 was dan de echte grote dag. Na nog een klisma te hebben gehad (ze maken dan je lichaam leeg, zodat er niks kan gebeuren tijdens de operatie i.v.m wc enz.), kwam ik om 7/8 uur 's ochtends de O.K (Operatie Kamer) in gereden. Ik mocht voor de narcose kiezen om een prik te krijgen of om een kapje te krijgen. Ik koos voor een prikje, wat achteraf best dom was. Dat bleek inderdaad al snel toen ik dat prikje kreeg, maar niet werkte omdat ik me te gespannen hield. Uiteindelijk dus toch een kapje en Anne was weg. 7 uur later kwam ik 5 centimeter langer weer op aarde. Ik lag op de uitslaapkamer en wilde huilen, maar het lukte niet (in tegenstelling tot de eerste paar dagen hierna, het kwam toen soepel en wel eruit gehuild). Op de kamer kon ik bijkomen en waren, zover ik me kan bedenken, allebei mijn ouders er. Hierna weet ik het niet meer precies allemaal, maar wel dat ik na 1 dag kon zitten en na 2 dagen wel weer een beetje kon staan/lopen. Ik heb me heel erg rot gevoeld, kreeg iedere avond een prik tegen trombose, moest heel veel eten en drinken, heb sinterklaas gevierd en ongeveer 42 kaarten verzameld. In totaal heb ik 8 dagen in het ziekenhuis gelegen. Nadat ik kon traplopen, mocht ik al snel naar huis. 

Vraag 3: Draag je een brace of een ander korset?

  •  Inmiddels zijn we 3 jaar verder (afgelopen 14 november precies) en draag ik dus al heeeel lang geen brace meer. Gelukkig! 

Vraag 4: Doe je aan een sport? Zo ja, hoe gaat dat met je rug?

  •  In dans 1 keer in de week en sinds een tijdje ski ik ook 1 keer in de week. Na mijn operatie mocht ik 6 maanden niet sporten, wat betekende dat ik 6 maanden niet mocht dansen. Dit was heel jammer, maar doordat ik elke les mocht kijken viel het allemaal wel weer mee. Inmiddels gaat dansen heel goed en skiĆ«n ook. 

Vraag 5:  Zit je bij een speciale kliniek of fysio? Zo ja, werkt het voor jou?

  •  Ik zat na m'n operatie bij Mensendieck. Vanuit het ziekenhuis werd hier niks over gezegd dus zijn we zelf maar op zoek gegaan. Dit heb ik een tijd geleden met succes afgerond. 

Vraag 6: In welk ziekenhuis ben je onder behandeling?

  •  Ik ben geopereerd in het WKZ in Utrecht door meneer Castelijns (geen idee hoe je dat schrijft haha). 

Vraag 7: Denk je dat je geopereerd gaat worden? Ben je al geopereerd, hoe gaat het nu?

  •  Ik ben dus al geopereerd, wat een ontzettend goede keuze is geweest. De operatie is heel goed gegaan, ondanks dat ik nog steeds op mijn boven rug weinig gevoel heb maar dat stoort niet. Mijn herstel is best snel en heel goed gegaan. Nu ben ik helemaal weer de oude en gaat het helemaal prima! 

Vraag 8:  Waar zie jij jezelf in 10 jaar met je scoliose?

  •  Ik zie mezelf (heel erg moeilijk dit) denk ik over 10 jaar iets met video/fotografie doen in combinatie met reizen. Zoals het nu gaat, hoop ik natuurlijk dat er dan niks is veranderd en ik denk dat dat allemaal wel goed komt.

Vraag 9: Denk je dat je je droombaan kan uitvoeren met je scoliose?

  • Jazeker, ik ben allang geopereerd en zelfs weer de oude zoals ik al zei. Ik kan me nu even niks bedenken wat me zou kunnen tegenhouden om mijn droombaan niet te kunnen doen met mijn rug. 

Ontzettend bedankt Anne.

#ProudScolifighter

Scoliose.nl
Follow us on Instagram!
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin