Isa

24-11-2017

Vind hier het verhaal van Isa.

Vraag 1: Wie ben je?

  • Hoi, ik ben Isa , 13 jaar en zit in 2 gymnasium. 

Vraag 2: Hoe groot is je bocht?

  • Ik heb scoliose, maar niet zo erg als andere kinderen die scoliose hebben. Het is nu een bocht van 23 graden. In groep 5 was het 13 graden. Mijn ouders waren er al achtergekomen toen ik nog een baby was, want ik kon niet goed kruipen, en ik deed heel lang over het staan en lopen. In groep 5 viel ik telkens, en ik had totaal geen motoriek. Ik ging naar de fysio om me te ontwikkelen op motoriek (bijv bij rennen je benen omhoog, touwtje springen etc). Tijdens de fysio zagen ze een mini scoliose, de dokters/fysio/mensendieck dachten allemaal dat het wel stabiel zou blijven, maar de jaren daarna nam het toe( doordat ik ineens heel lang werd). In groep 6 werd het 20 graden, in groep 7 werd het 25 en in groep 8 had ik 30 graden. Van de orthopeet moest ik 5 maanden daarna voor een brace meten. Die maanden ging ik weer volop naar de fysio, naar de mensendieck, en elke dag trainen en  moest ik 2 keer in de week gaan zwemmen. Eind groep 8 was het gelukkig verminderd naar 24 graden, maar ik ging toen naar de brugklas; veel meer zitten, zware tas en minder tijd om te trainen. Na 3 maanden moest ik een foto laten maken, ik had er wel vertrouwen in. Ik had goed getraind, ben door blijven gaan, ik dacht, zal wel rond de 24° zitten. Toen kwam de uitslag... Ik had 29 graden, de orthopeed zei dat het niet heel erg was, dat er kinderen waren die 20 graden achteruit gingen (van 10 naar 30). Ik vond het erg vervelend, je zag het ook steeds meer. Van de orthopeet kon ik als ik wou een nachtbrace krijgen, maar ik wou het zelf doen, de kans was bovendien groot als ik dan klaar was met de brace, het weer enorm inzakte. Ik wou het zelf doen, dus ik ging weer 2 x in week trimzwemmen, elke dag oefeningen, 1 keer in de week fysio en 1 x in de week mensendieck. Na 3 maanden was het gelukkig 25° , in ieder geval 3 graden verbetering! De orthopeed vond dat ik het heel goed gedaan had en dat vond ik leuk om te horen. Ik kreeg daardoor ook weer een beetje zelfvertrouwen. Ik ging weer door, ik kreeg het wel drukker met school, maar andere kinderen hebben ook 5x in de week sport, of besteden die tijd aan iets anders. Ik besteedde het gewoon aan mijn doel; ik wou naar de 19° , maar dat lukte niet haha, eind brugklas was het 24 , iedereen vond het heel goed, behalve ik. Ik wou onder de 20 komen, maar de orthopeed zei, omdat ik nog maar 2 cm per jaar groeide, het al heel goed was dat ik rond de 25 was gebleven, omdat meestal kinderen dan weer terugvallen. We maakten weer 6 weken na de zomervakantie een afspraak, ik ging gewoon weer door met alles. Van de orthopeed hoefde ik niet meer zo vaak en veel en lang te trainen voor mijn rug, maar ik ging wel gewoon door met alles, fysio, zwemmen, mensendieck, oefeningen en dansen. Toen ik de uitslag kreeg, had ik 23 graden, ik was wel blij, want ik snapte toen dat je gewoon al geluk had als je rond de vorige uitslag bleef. Nu is het ongeveer 2/3 maanden geleden volgens mij. ik heb in februari weer een afspraak (wat later dan normaal, omdat de orthopeed er wel vertrouwen in heeft). Ik ben weer gewoon door blijven gaan, wel 1 x minder zwemmen in de week. We wachten gewoon af tot de volgende x , ik hoop dat het dan 19 is, want ik wil echt onder de 20°.

Vraag 3: Draag je een brace of een ander korset?

  • Nee, ik draag gelukkig dus geen brace, wel respect voor iedereen met een brace!  

Vraag 4: Doe je aan een sport? Zo ja, hoe gaat dat met je rug?

  • Ja, ik doe aan streetdance, trimzwemmen, en sinds kort duiken/snorkelen, gaat prima, dansen en zwemmen is bovendien goed voor je rug. Met duikflessen op je rug is t wel zwaar, maar dat is toch maar 1 x in de 3 weken, en dat is denk met iedereen die duikt met duikflessen. Met gym is het wel soms moeilijk, niet moeilijk, maar ik heb niet zo een goeie motoriek, ik kan ook totaal niet bokspringen enzo haha. Hardlopen is wel lastig, na 5 minuten doet t al pijn aan mijn rug, soms denk ik er anders over. Ik kan het ook en ik wil het ook, maar mijn rug kan het niet aan, nu nog niet. Ik ben nu wel bezig om spieren in mijn rug te trainen, eerst ook al, maar nu meer voor specifieke spieren. 

Vraag 5: Zit je bij een speciale kliniek of fysio? Zo ja, werkt het voor jou?

  • Ja. Ik zit bij de fysio en mensendieck, ik leer daar heel veel, houding, oefeningen, dus het helpt zeker! 

Vraag 6: Onder welk ziekenhuis ben je in behandeling?

  • Ik ben niet echt onder behandeling, maar ik sta wel onder controle, bij het Spaarne ziekenhuis hoofddorp/Haarlem.

Vraag 7:  Denk je dat je geopereerd gaat worden? Ben je al geopereerd, hoe gaat het nu?

  • Ik denk niet dat ik geopereerd word, dat is namelijk voor degene die 45 graden of meer hebben. Veel respect voor diegene die een operatie hebben gehad!  

Vraag 8: Waar zie jij jezelf in 10 jaar met je scoliose?

  • Ik zie mijzelf gewoon als de meeste andere mensen, gewoon normaal.  Ik hoop dat ik dan 19 graden of zelfs minder heb. Ik wens geen last meer te hebben van mijn rug. Ik wil gewoon normaal kunnen  doen zoals iedereen.

Vraag 9: Denk je dat je je droombaan kan uitvoeren met je scoliose?

  • Ik heb niet zo een heftige scoliose, dus ik denk zeker wel dat ik een hele brede keuze heb qua banen later.  Ik wil zelf iets in de zorg gaan doen, misschien wel iets met scoliose. Eerst nog het gymnasium afmaken haha! 

Ontzettend bedankt Isa.

#ProudScolifighter

Scoliose.nl
Follow us on Instagram!
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin